anbi

ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling

De Protestantse Kerk in Nederland is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wie aan zo’n instelling een gift geeft, mag dat bedrag aftrekken van de inkomstenbelasting. Bovendien is de ontvangende instelling vrijgesteld van schenk- en erfbelasting.
De Protestantse Kerk heeft van de belastingdienst een groepsbeschikking ontvangen. Deze is van toepassing op alle tot de kerk behorende rechtspersonen (de plaatselijke gemeenten, diaconieën en classicale vergaderingen). Zij krijgen allemaal met de nieuwe ANBI-regelgeving te maken.
In kader van de ANBI dient de Gemeente van Protestantse Kerk Groningen en De Diakonie van de Protestantse Kerk Groningen online transparant te zijn over bestuur, beloning, doel, beleidsplan, en over jaarrekening en jaarverslag. Deze gegevens zijn op deze website vermeld.

Protestantse Gemeente te Groningen

Protestantse Gemeente te Groningen

De Protestantse Kerk in Nederland is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Onderstaand de gegevens van de Protestantse Gemeente Groningen in kader van de ANBI-transparantie.

A. Algemene gegevens
Naam ANBI: Protestantse Gemeente te Groningen
Telefoonnummer (facultatief): 050-3183636
RSIN/Fiscaal nummer: 813853138
Website adres: www.protestantsegemeentegroningen.nl
E-mail: info@protestantsegemeentegroningen.nl

Adres: Overwinningsplein 1
Postcode: 9728 ND
Plaats: Groningen

De Protestantse gemeente Groningen is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “. (ordinantie 1 artikel 1 lid 1 kerkorde).

Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 1 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.

De Protestantse gemeente Groningen kent 6 wijkgemeenten: de Martinikerk, de Nieuwe Kerk, de Ark, de Immanuelkerk, de Fontein en de Bron
Deze wijkgemeenten werken nauw met elkaar samen om veelkleurig kerk in en voor de stad te zijn. De wijkgemeenten hebben ieder hun eigen wijkfinancien.
De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Groningen.

B. Samenstelling bestuur.

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de Algemene kerkenraad en wordt gevormd door ambtsdragers aangewezen door de wijkgemeenten. In onze gemeente telt de Algemene kerkenraad 14 leden, die worden gekozen uit de leden van de kerkelijke wijkgemeenten.

Het College van kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 3).

C. Doelstelling/visie.
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.

D. Beleidsplan.
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:
Beleidsplan Protestantse Kerk in Nederland

Op de website www.protestantsegemeentegroningen.nl vindt u onder Algemene Kerkenraad, van de bestuurstafel, het conceptbeleidsplan 2016-2019 van onze gemeente, dat in september 2015 is vastgesteld.

E. Beloningsbeleid.
De beloning van de predikant van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link:
Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland

Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten.
De Algemene kerkenraad en de wijkkerkenraden hebben de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
De activiteiten van het College van Kerkrentmeesters vindt u via de link: http://www.protestantsegemeentegroningen.nl/kerkrentmeesters
De activiteiten van het College van Diakenen vindt u via de link: http://www.protestantsegemeentegroningen.nl/diaconie
Een summier verslag van de activiteiten van de Algemene Kerkenraad Protestantse Gemeente Groningen in 2014 vindt u onderstaand:

In 2016 werd begonnen aan een nieuw project: de 10 mooiste Bijbelverhalen. In een soort carrousel langs de wijken werd gevraagd wat men het mooiste Bijbelverhaal vindt. het resultaat zal in 2017 in een manifestatie worden gepresenteerd.
Het getijdengebed onder de naam ‘Stadsklooster’ ontwikkelde zich tot een vaste vorm. een aanvraag tot pioniersplek bij de landelijke PKN is ingediend.
Het College van Diakenen maakte een begin met een meerjarenbeleid onder de titel
‘Ruimte voor vernieuwing’, waaruit uiteindelijk het plan voor een diaconaal predikant zou voortvloeien.

In de wijkgemeenten werd over het rapport Kerk 2025 van de landelijke PGG gesproken.

De besprekingen werden afgerond met het uitnodigen van synode preses ds. De Reuver voor een avond in de Immanuelkerk, die goed werd bezocht.
Na het in 2015 vaststellen van een beleidsplan van de hele PGG werkten de wijkgemeenten in 2016 aan het uitwerken van dit beleidsplan voor hun wijk. Deze uitwerking werd vervolgens in de Algemene Kerkenraad besproken en goedgekeurd. De wijkgemeenten in Noord gaan verder op de weg van samenwerking. De AK biedt hen de mogelijkheid voor de reorganisatie een procesbegeleider aan te stellen. In Zuid werken de wijkgemeenten Immanuelkerk en De Ark inmiddels verregaand samen. Om beide ontwikkelingen te faciliteren blijft er financiële ruimte voor kerkelijke werkers in zowel Noord als Zuid tot 01-01-2018.

G. Jaarplan 2017

Ook in 2017 zijn de plannen van de PGG grotendeels een gevolg van het in 2015 aangenomen beleidsplan 2016-2019. De verantwoording van de plannen is dan ook in dit beleidsplan terug te vinden.

Uit dat beleidsplan:

‘De activiteiten die wij ontwikkelen, staan steeds in functie van de missie waarin wij als Protestantse Gemeente te Groningen leven en werken. Onze activiteiten zijn daarom niet alleen gericht op de eigen leden in de vorm van zorg voor en omzien naar elkaar, en toerusting van elkaar om te leven in de navolging van Christus. Wij zoeken ook nadrukkelijk naar activiteiten die van betekenis kunnen zijn voor de vele anderen in onze samenleving. Te denken valt aan activiteiten die passen bij zingevingsvragen die opkomen rond essentiële momenten in het leven van mensen, of die ruimte scheppen voor stilte en bezinning in het menselijk bestaan. Ook de ‘roeping’ die wij hebben als burgers van de politieke samenleving die wij met elkaar vormen, is voor ons als kerk van groot belang en vraagt om onze aandacht in de activiteiten die wij doen.

Het open karakter vertaalt zich in een helder communicatiebeleid zodat zichtbaar en merkbaar wordt waar de Protestantse Gemeente te Groningen voor staat in de Groninger samenleving. Waar mogelijk en nodig spelen we in op de actualiteit. Iedere wijkgemeente is zich bewust van dit belang van goede communicatie met de omgeving, evenals de Protestantse Gemeente als geheel dat is.

We willen primair herkenbaar zijn door onze activiteiten. Op welke locaties die plaatsvinden vraagt een pragmatische afweging. Daarbij kan de functionaliteit en de uitstraling van onze kerkgebouwen van nut zijn bij de bepaling van het gezicht van de Protestante Gemeente te Groningen.’

In 2017 wordt dan ook verder gewerkt aan een goede integratie van de wijkgemeenten rond de Bron, de Fontein en de Nieuwe Kerk. 


Bijzondere aandacht krijgen daarbij de jongeren van deze kerken. De instelling van de jeugdraad en de realisering van een jeugdruimte in de Nieuwe Kerk zijn een voorbeelden van de verder gaande samenwerking tussen de wijkgemeenten.Hetzelfde geldt voor de wijkgemeenten rond de Immanuelkerk en De Ark. 


Bij de Martinikerk en Nieuwe Kerk wordt gezocht hoe deze bijzondere en karakteristieke kerken in het centrum van onze stad ook nog anders gebruikt kan worden voor liturgische vieringen met een stedelijke uitstraling en voor bijzondere bijeenkomsten die bezielend zijn voor de stad als geheel. 


Kleinschalige vormen van liturgische viering worden nadrukkelijk gestimuleerd. Te denken valt in dit verband aan vieringen van het stadsklooster. In 2017 verwachten wij een samenwerkingsovereenkomst Pioniersplek Stadsklooster Groningen te tekenen.

Het diaconaat is een opdracht aan alle gelovigen. Niettemin willen we in 2017 een (parttime) diaconaal predikant aan te stellen, die als verbinder en aanjager kan functioneren voor bestaande en nieuwe initiatieven.             


Veel kerkelijke activiteiten, zowel pastoraal als diaconaal, zijn te weinig bekend bij het niet kerkelijke deel van de samenleving. Ook de onderlinge communicatie tussen de wijkgemeenten van de PGG is niet altijd optimaal. In 2017 wordt verder gewerkt aan het maken van een communicatieplan (dat eigenlijk al in 2016 gereed had moeten zijn. )

 

H. Voorgenomen bestedingen.
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.

I. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.

 Baten en Lasten   rekening   begroting   rekening
       2016     2016     2015
baten            
opbrengst uit bezittingen  €      290.251  €      254.983   €     315.096
Bijdragen gemeenteleden  €      836.020  €      835.700  €     857.264
Subsidies en overige bijdragen van derden  €      177.565  €      197.999  €     195.098
totaal baten   €   1.330.835  €   1.288.682  €  1.367.458
             
lasten            
Bestedingen Pastoraat (predikant en kerkelijke werkers)  €      620.602  €     678.462  €     615.687
Bestedingen Kerkdiensten, catechese en gemeentewerk  €        23.594  €       22.612  €       16.613
Bijdragen aan andere organen binnen de kerk  €      171.777  €     167.653  €     171.750
Lasten kerkelijke gebouwen  €      141.426  €     173.861  €     175.432
Salarissen(koster, organist, kerkelijk bureau e.d.)  €      272.868  €     270.014  €     280.313
Lasten beheer en administratrie, bankkosten en rente  €        45.572  €       52.380  €       54.782
Lasten overige eigendommen en inventarissen  €        70.015  €       70.696  €      62.732
totaal lasten  €   1.345.853  €   1.435.678  €  1.377.309
             
Resultaat (baten-lasten)     €      - 42.018    €    -146.996   €    -   9.849

Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren. De kerkelijke gemeente bezit ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms wordt aan de gemeente giften of legaten nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente. Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project. Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster,kerkelijk bureau, overig personeel en vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

 

Beleidsplan van de Protestantse gemeente te Groningen 2016 - 2019.

 

Diaconie van de Protestantse gemeente te Groningen

Diaconie van de Protestantse gemeente te Groningen

De Protestantse Kerk in Nederland is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Onderstaand de gegevens van de Diaconie van de Protestantse Gemeente Groningen in kader van de ANBI-transparantie.

A. Algemene gegevens.
Naam ANBI: Diaconie van de Protestantse gemeente Groningen
Telefoonnummer (facultatief): 050-3183636
RSIN/Fiscaal nummer: 824137474
Website adres: www.protestantsegemeentegroningen.nl
E-mail: info@protestantsegemeentegroningen.nl

Adres: Overwinningsplein 1
Postcode: 9728 ND
Plaats: Groningen

De Protestantse gemeente Groningen is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “. (ordinantie 1 artikel 1 lid 1 kerkorde).

De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. (Kerkorde artikel X lid 3).

De Diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 2 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk.
Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.
De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten, diaconieën en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de diaconie van de Protestantse Gemeente Groningen.

B. Samenstelling bestuur.

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 5 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van diakenen telt 3 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art 3).

C. Doelstelling/visie.
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
D. Beleidsplan.
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via de link:
beleidsplan Protestantse Kerk in Nederland

Het beleidsplan 2013-2017 van de diaconie onze gemeente kunt u vinden via de link:

E. Beloningsbeleid.
De beloning van diakonale medewerkers – indien aanwezig - is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link: Generale regelingen Protestantse Kerk in Nederland.

Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten.
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een
levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.


G. Voorgenomen bestedingen.
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk diaconaal werk vertoont een grote mate van continuïteit:
In de kolom begroting in het overzicht onder H is dit cijfermatig in beeld gebracht.

 

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van de diaconie in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.

    rekening   begroting   rekening
    2016   2016   2015
baten            
opbrengst uit bezittingen   €     50.591   €     90.700  €        47.405
Bijdragen gemeenteleden   €   168.531   €   167.000  €   169.620
             
                                                                      totaal baten   €   219.122   €   257.700  €   217.025
lasten            
Besteding diaconaal werk (plaatselijk, landelijk en wereldwijd     €   141.444   €   188.100  €   130.819
Besteding diaconaal pastoraat (predikant, kerkelijk werkers)   €     €    €  
Besteding Kerkdiensten, catechese en gemeentewerk   €     38.652   €     41.300  €       7.515
Bijdragen aan andere organen binnen de kerk   €     50.528   €     16.000  €     47.363
Lasten overige diaconale eigendommen en inventarissen   €     €    €  
Salarissen (koster , organisatie e.d.)   €     €    €  
Lasten beheer en administratie, bankkosten en rente   €    52.380   €     44.300  €     56.206
              
                                                                     totaal lasten   €   283.004   €   289.700  €   241.900
             
                                                   Resultaat (baten-lasten)   €    -63.882   €    -32.000  €    -24.875

 

Toelichting

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het diaconale werk van de diaconie van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
Soms bezit een diaconie ook (enig) vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de diaconie nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de diaconie.
De ontvangen inkomsten van de diaconie worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor specifieke projecten gehouden inzamelingen.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan de kosten van de eigen organisatie
(eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijke diaconale werk van de kerk.
Onder lasten beheer en administratie zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de diaconale bezittingen.

 Beleidsplan College van Diakenen 2016-2019